Inhoud

Het trainen van de aandacht is gemakkelijk en moeilijk tegelijk.
“Zet jezelf stil en kijk” is een schijnbaar eenvoudige instructie, die voor velen
een grote opdracht blijkt te zijn. Want wat als “doorgaan” je levensstijl
geworden is?
Er is enige moed voor nodig om gebaande paden te verlaten.

Door te oefenen in aandachtig en opmerkzaam zijn train je de geest. Zodat jij
de baas wordt over de geest in plaats van andersom.
Hoe meer aandacht je hebt voor dit moment, hoe minder de geest je
meeneemt naar toen en straks.
Nu is per slot van rekening het enige moment dat je leeft.

De training is praktisch van aard en direct toepasbaar in het dagelijks leven.

Sterker nog: je wordt gevraagd tijdens de training het geleerde zoveel mogelijk
te oefenen en toe te passen. Denk hierbij aan een tijdsinvestering van ongeveer
een uur per dag. Oefening baart kunst.
Naast het werkboek met heldere uitleg ontvang je vier cd’s met oefeningen, die
door mij zijn ingesproken: de bodyscan, de zitmeditatie en eenvoudige yoga- of
bewegingsoefeningen.
Hoewel bespreking van de theorie en onderlinge uitwisseling een wezenlijk
onderdeel van de bijeenkomsten vormen, gaat het in de training vooral om het
zelf ervaren.
En leren vertrouwen op dat wat je eigenlijk al weet.

Het is een training en géén therapie en géén gespreksgroep. De training kan
wel een goede aanvulling zijn op een therapie, waaraan je nu deelneemt of
eerder hebt deelgenomen.
In het kennismakingsgesprek voorafgaand aan de training kunnen we
bespreken of de mindfulnesstraining op dit moment in je leven past.

De mindfulnesstraining bestaat uit acht wekelijkse bijeenkomsten van 2 ½
uur. In de tweede helft van de training is er bovendien een stiltedag gepland,
waarop je in stilte de aandacht leert te verdiepen.


Voor wie >>