>

Voor wie is de training geschikt?

'We beoefenen zelfcompassie niet om ons beter te voelen, maar omdat we
ons slecht voelen.'
  Christopher Germer

Bij veel mensen is het vermogen compassie te voelen voor iemand anders beter
ontwikkeld dan de compassie die ze voor zichzelf voelen. Misschien herken je je in hen
en raak je regelmatig verstrikt in zelfkritiek, in gevoelens van angst, schaamte of schuld.
Of laat je je opzwepen door een innerlijke kritische stem, waardoor je jezelf eerder
verlamt dan bemoedigt.
De compassietraining is erop gericht om het vermogen tot (zelf)compassie, dat ieder
mens bezit, meer tot ontwikkeling te brengen. En wie wil dit niet: een vriendelijker
omgang met jezelf, je meer sociaal verbonden voelen, minder angstig zijn om fouten
te maken, vaardiger worden om met de moeilijkheden van het leven om te gaan, meer
zelfrespect hebben en een betere zelfzorg toepassen?
Door je eerdere deelname aan een mindfulnesstraining ben je je waarschijnlijk meer
bewust geworden van je reacties op kleine en grote levensgebeurtenissen. Mogelijk ook
van je mate van zelfveroordeling. Maakten we in de mindfulnesstraining al kennis met
mildheid, in de compassietraining gaan we hiermee verder. De compassietraining is een
verdiepingsprogramma dat persoonlijke thema’s kan aanraken. Als dit gebeurt, dan kan
de eerder geleerde vaardigheid van mindfulness je hierbij behulpzaam zijn. We gaan dan
ook in deze training weer met mindfulness aan de slag.

Net als de mindfulnesstraining is de compassietraining geen therapie- of gespreksgroep,
hoewel de uitwisseling met andere deelnemers waardevol blijkt te zijn. De training kan een
goede aanvulling zijn op een therapie waaraan je op dit moment deelneemt of eerder
hebt deelgenomen.

Kijk ook eens voor meer informatie op deze websites: www.compassietraining.nl van
Frits Koster en op www.zelfcompassie.nl van Roos Vonk in samenwerking met Kirstin Neff.

<< Inhoud Ervaringen deelnemers >>