Inhoud

Heb je eerder deelgenomen aan een 8-weekse mindfulnesstraining, bij mij of bij een
andere gecertificeerde trainer, dan is de compassietraining een passend vervolg.

Compassie of mededogen wordt omschreven als ‘het vermogen jebetrokken te voelen
bij pijn en lijden, zowel van jezelf als van anderen. Het gaat samen met de wens
om deze pijn en dit lijden te verlichten en de bereidheid om daar verantwoordelijkheid
voor te nemen’
(Koster en van den Brink).
Als je compassie voor iemand voelt, betekent dit bovendien dat je beseft dat lijden,
onvolmaaktheid en falen algemeen menselijke ervaringen zijn, die we allemaal
met elkaar delen.

Zelfcompassie betekent dat je vriendelijk, mild en begripvol bent tegenover jezelf,
je fouten en je tekortkomingen. Je beseft: ‘ook al maak ik fouten, ik ben niet fout.’

Een groeiende hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een sterke
samenhang is tussen (zelf)compassie en gezondheid, welzijn en de weerbaarheid
bij tegenslag.

De training is gebaseerd op het protocol van de MBCL (Mindfulness Based Compassionate Living)
ontwikkeld door Frits Koster en Erik van den Brink. Zij lieten zich bij de opzet van de
training inspireren door het werk van Kristin Neff, Christopher Germer en Paul Gilbert.
Bij Frits en Erik volgde ik in 2012 en 2013 de opleiding tot compassietrainer. Bovendien
nam ik deel aan een training bij Christopher Germer. Op dit moment wordt de compassietraining
bij het Centrum Integrale Psychiatrie in Groningen op effectiviteit onderzocht en de eerste
resultaten zijn veelbelovend.


Wat komt er aan bod in de training?

  • - uitleg over de drie emotieregulatiesystemen binnen ons brein: het gevaarsysteem, het jaagsysteem en het zorgsysteem
  • - hoe we innerlijke patronen, waaronder de innerlijke criticus, kunnen herkennen en met mildheid leren opmerken
  • - hoe om te gaan met gevoelens van verlegenheid, schaamte en schuld
  • - hoe vriendelijk te zijn voor ons lichaam
  • - we (her)ontdekken dankbaarheid
  • - en vooral: we oefenen met meditaties in zelfcompassie en vriendelijkheid naar anderen.

Tijdens de training werken we met het boek van Frits Koster en Erik van den
Brink ‘Compassie in je leven’. Bijbehorende audio-oefeningen zijn te
downloaden via de website van de uitgever:
www.boompsychologie.nl/compassie-in-je-leven.
Het boek krijg je tijdens de eerste bijeenkomst uitgereikt. Huiswerkopdrachten
maken net als in de mindfulnesstraining een wezenlijk onderdeel van de
training uit. Vanuit ervaring leren staat namelijk voorop, ook al mag
je hierbij best mild voor jezelf zijn…

De training bestaat, vergelijkbaar met de mindfulnesstraining, uit acht
bijeenkomsten van 2 ½ uur en een stiltebijeenkomst.

Voorafgaand aan de training is er een kennismakingsgesprek. Als je bij
mij eerder een mindfulnesstraining hebt gevolgd, dan kunnen we dit
gesprek telefonisch houden. Voor wie dit niet geldt: ik ontmoet je graag
eerst persoonlijk.


Voor wie >>